Alapvető tudnivalók
- Webáruházat gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó működtethet, magánszemély nem.
- Webáruház üzemeltetéséhez nincs szükség működési engedélyre, de a kereskedelmi tevékenységet a területileg illetékes jegyzőnek be kell jelenteni.
- A tevékenységi körök közé fel kell venni a „4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kört.
- A webáruházból történő vásárlást követően 48 órán belül visszaigazoló e-mailt kell küldeni a vásárló részére.
Általános szerződési feltételek (ÁSZF)
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. Kormányrendelet tartalmazza a legfontosabb előírásokat arra vonatkozóan, hogy a fogyasztót miről kell tájékoztatni a vásárlást megelőzően. A tájékoztatás legelterjedtebb módja az általános szerződési feltételek (ÁSZF) létrehozása, melyben a vállalkozás rögzíti azokat a feltételeket, amelyeket a webshop használ az online vásárlások során.
Az ÁSZF többek között tartalmazza
- a termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságait,
- a vállalkozó adatait és elérhetőségeit,
- a termék/szolgáltatás teljes árát, valamint az ezen felül felmerülő valamennyi költséget (pl. szállítási díj),
- a teljesítés feltételeit (pl. fizetési, szállítási módok, teljesítési határidő),
- az elállási jog gyakorlásának határidejét és egyéb feltételeit,
- szavatosságra és jótállásra vonatkozó tájékoztatást,
- panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalókat.
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)
Az internetes vásárlás során a webáruház személyes adatokat kezel, tehát adatkezelővé válik. Adatkezelőként tájékoztatni szükséges a felhasználókat többek között a kezelt adatok köréről, az adatkezelés jogalapjáról, időtartamáról, megfelelve a GDPR szabályainak. A tájékoztatást közérthetően, tömören kell megfogalmazni és azt közzé kell tenni a weboldalon.
Az adatkezelési tájékoztató többek között tartalmazza
- az adatkezelő adatait és elérhetőségeit,
- az adatvédelmi tevékenységeket,
- az adatkezelés célját, jogalapját, a kezelt adatok körét és az adatkezelés időtartamát,
- adattovábbítás esetén azok címzettjét és az adattovábbítás okát,
- az érintettek jogairól, jogorvoslati lehetőségeiről szóló tájékoztatást,
- a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályokat.
A korábbi adatvédelmi bejelentés megszűnt, tehát már nem kell adatvédelmi nyilvántartási számot igényelni a NAIH-tól.
Elállási jog 14 napon belül
Online megrendelt termék esetében a fogyasztó az áru átvételétől számított 14 napon belül bármilyen okból, indoklás nélkül elállhat a vásárlástól. Fogyasztónak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül (tehát a cég és egyéni vállalkozó nem fogyasztó).
Ha a vásárló élni kíván az elállási jogával, ezt határidőben köteles jelezni és a terméket vissza kell juttatnia a webáruház részére. A visszaküldéssel kapcsolatos szállítási költségek a vásárlót terhelik. Fontos, hogy nem lehet kikötni azt, hogy a terméket csak eredeti csomagolásban lehet visszaküldeni.
A webáruház a visszaküldött csomag beérkezésétől számított legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárat a vásárlónak.
Az indoklás nélküli elállás joga bizonyos termékkörökre nem vonatkozik pl. romlandó termékre, egyedi megrendelésre készült termékre (méretre szabott öltöny), olyan zárt csomagolású termékre, amely higiéniai okokból a felbontás után nem küldhető vissza (borotva). Bővebb információt az elállási joggal kapcsolatban itt talál: Elállási jog internetes vásárlás esetén
Szavatosság, jótállás
Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérhet kijavítást vagy kicserélést, árleszállítást, végső esetben pedig elállhat a szerződéstől. Szavatossági jogaival a fogyasztó 2 éven belül élhet. Fontos, hogy a vásárlástól számított 6 hónapon belül felfedezett hibáról vélelmezni kell, hogy az már a vásárláskor is megvolt, 6 hónapon túl azonban a vásárló köteles bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
Bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetében (pl. 10 ezer forint feletti háztartási készülékek, órák, ékszerek, bútorok) kormányrendelet kötelező jótállást ír elő. A jótállás szabályai 2021. január 01-jétől jelentősen változtak, melynek szabályairól korábbi cikkemben olvashat bővebben: Garancia/jótállás 2021-től
Online vitarendezés
Az EU területén működő összes online kereskedőnek fel kell tüntetnie az Európai Bizottság által működtetett európai online vitarendezési platformra mutató linket.
Az Európai Bizottság által létrehozott honlapon keresztül a fogyasztónak lehetősége nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáját ezen keresztül rendezze egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást.
Amennyiben vállalkozásának ÁSZF-re és adatkezelési tájékoztatóra van szüksége, keressen bizalommal!